خاطره

یک خاطره:
هنگامیکه در بهمن ماه سال گذشته بنده سرپرست غرفه و راهنما در نمایشگاه هوافضا که در دانشگاه امیر کبیربودم حادثه جالبی برایم اتفاق افتاد که برایم جای تامل داشت.
ما در غرفه خود ازگروه فنی مهندسی یک موتورجت کوچک از نوع ملخ دارکه به نامTPE-133 بودوبرروی هواپیمای کوچک توربو کماندر نصب می شدکه بچه ها برای پروژه برش داده بودند.
درآن زمان رییس صنایع هوایی ایران برای بازدید از نمایشگاه بخصوص غرفه صنایع هوایی به آنجا آمده بودندو از غذا(نه از قضا) یه سخنرانی مفصلی در مورد هوافضا و تاثیر آن برجامعه و انقلاب اسلامی فرمودندکه چه سخنرانی شد. شلوغ! البته باز هم ازغذا!
همه کف میزدند!که چقدر آینده هوافضا درمملکت روشن شده!
یکی از مسئولین همان طوری که داشت از غرفه ها می گذشت به غرفه ما رسیدند و شروع کردند به آشنایی دادن موتور مذکور بدین ترتیب"موتوری که ملاحظه میفرمایید یک موتور Turbo shaftاست که برروی هواپیماهای کوچکی نظیر داکوتا نصب میشده"
من که اون موقع داشتم آب میشدم چون فکر میکردم تا حالا داشتم به مردم اطلاعات غلط میدادم.
بعد از ظهر اتفاقا (این بار نه از غذا)سخنرانی آقای میشل فاکس بود یک خلبان آمریکایی الاصل که چندین سال با بوئنگ 767 پرواز داشت اون هم نه تو ایر لاین در پیتی مثل هما بلکه توی بریتیش ایر ویز ایشان برای سخنرانی در مورد پروژه ای که به سازمان مربوط میشد به عنوان نماینده ICAO دعوت شده بودند.
جالب است بدانید در سالن سخنرانی به غیر از من و نمایندگان دانشکده 4 نفر دیگر در آن سخنرانی حضور داشتند که احتمالا چون سخنرانی زبان اصلی بود به غیر از من یه نفر دیگه در سالن بود چون دو نفر دیگه هم وسط سخنرانی رفتند.
بی شک من هیچ گاه تا آن لحظه چنین سخنرانی زیبایی را در مورد صنعت شکوهمند هواپیمایی در کل زندگی ام نشنیده بودم البته به زبان شیوای آمریکایی اون هم Native.
وقتی سخنرانی تمام شد ایشان را به غرفه دانشکده راهنمایی کردم و اولین جمله ای که آقای فاکس بعد از دیدن موتورفرمودند چنین بود
"It must be a Garret"
این جا بود که من پرواز کردم!
و جمله دیگری بدین ترتیب قرائت فرمودند:
"That is a TPE-133 Dart engine from Garret corporation"
و من به ارزش و جایگاه چنین نمایشگاه هایی پی بردم!!!!

  
نویسنده : mostafa ; ساعت ٦:۳۸ ‎ب.ظ روز جمعه ٦ تیر ،۱۳۸٢